سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یا ذالجلال و الاکرام

* روز آمار و برنامه­ ریزی گرامی باد *

معرفی آمار :

آمار به عنوان یک علم، عبارتست از مطالعه و بررسی جهت مفهوم دادن به داده ها

 چندی پیش مجله science به دنبال یک نظر خواهی از دانشمندان علوم مختلف 20 کشف و اختراع مهم قرن بیستم را معرفی کرد. که در میان این اختراعات و اکتشافات علم آمار نیز پس از اختراعات مهمی مثل ترانزیستور و کامپیوتر و قبل از لیزر قرار داشت. البته حضور علم آمار در این فهرست چیز عجیبی نیست چون جهان امروز، جهان مدیریت اطلاعات است و بخش عظیم اطلاعات نیز در هر علم، رشته، سازمان یا مرکز شامل اعداد و ارقام میشود که در مرحله جمع آوری و تجزیه و تحلیل این اعداد و ارقام علم آمار مورد نیاز است. برای مثال هنگام آزمایش تاثیر یک داروی جدید، انتخاب یک نوع بذر در بین بذرهای مختلف، مقایسه کیفیت دو روش تدریس در آموزش زبان، کنترل کیفیت محصولات، تعیین حق بیمه، پیشبینی نرخ ارز، نظرسنجی و پیشبینی انتخابات، تعیین نرخ بیکاری، تعیین شاخص هزینه خانوار، تاثیر و رابطه افسردگی بر تحصیل نیاز به تحقیقات آماری داریم.

اما علم آمار که حضور بسیار گسترده ای در زندگی ما دارد، چیست؟
موضوع آمار عبارت است از هنر و علم جمع آوری، تعبیر و تجزیه و تحلیل داده ها و استخراج تعمیم های منطقی در مورد پدیده های تحت بررسی. به عبارت دیگر یک آمار دان می تواند براساس مجموعه اطلاعات عددی و بر مبنای مدل های ریاضی و مدل های نظریه احتمال، پیشگویی کند؛ یعنی به یاری اطلاعات گذشته، نحوه رفتار یک فرآیند را پیش بینی نماید. از همین رو می توان گفت که علم آمار نتیجه گیری از جزئیات و یا رسیدن از جزء به کل است. کار علم آمار کمک به تفکر علمی است و آمارشناس کسی است که مشاهده میکند، و اطلاعاتی به دست می آورد ، و سپس با اطلاعات به دست آمده، اتفاقات و حوادث را پیش بینی می کند. در یک کلام علم آمار ابزاری جدید ، در پیشبرد علوم مبتنی بر مشاهده است.

تواناییهای لازم :
در یک نظر خواهی که از 12 استاد و 132 دانشجوی آمار دانشگاه های کشور انجام گرفته است، 10 استاد و 99 دانشجو، قوی بودن در علم ریاضی را برای موفقیت در رشته آمار ضروری دانسته اند. چون مباحثی که در علم آمار مطرح میشود با ریاضیات ارتباطی تنگاتنگ دارد و در واقع علم آمار یکی از شاخه های مهم از علم ریاضیات است. بنابراین دانشجوی آمار باید در درس ریاضی قوی باشد و ابتکار و توانایی تجزیه و تحلیل و حل مسائل ریاضی را داشته و به آموزش و یادگیری علوم کامپیوتر علاقه مند باشد.

 


رشته آمار:

رشته آمار از رشته‌های جدید، کاربردی و جذابی است، که در ایران قدمت آن حدود 20 سال است. این رشته در گرایش‌های آمار ریاضی، آمار بیمه و آمار اقتصادی و اجتماعی در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌گردد. در این میان، گرایش آمار ریاضی پر طرفدارترین و قدیمی‌ترین گرایش است. از اهداف این رشته، میتوان تربیت متخصصان حرفه‌ای برای انجام تحقیقات علمی بر اساس روش‌های کمی _ استقرایی را نام برد. این افراد می‌توانند در تمامی موسسات تحقیقات علمی، ابزار‌های آمار را برای به انجام رساندن استنباطها به کارگیرند.

 

 

 

 

 



نوشته شده در شنبه 90/7/30 ساعت 9:42 عصر توسط م کرمی + لینک ثابت نظر